14 goda råd

1. Tala till hjärtat

Det är lätt hänt att man betalar mer än man tänkt sig om man blir förälskad i något. Vi köper  inte bara tak över huvudet, bad, kök och sovrum, vi köper även drömmen om ett bättre liv. Ett hem som talar till vårt hjärta gör oss mindre priskänsliga eftersom objektet framstår som unikt.

Det är svårt att rationellt förklara kärleken.Varför vi gillar någon eller tycker något är snyggt beror oftast på att flera saker är ”rätt” samtidigt. Detaljerna gör helheten. Känslan av att ”den här personen vill jag dela resten av mitt liv med”, eller ”här vill jag bo!” är svår att dela upp i enskilda, mätbara beståndsdelar. Det är ju en känsla, så diffus och härligt obestämbar som känslor är…

Däremot är det lätt att på rationella grunder förkasta någon, att stryka en date från listan över tänkbara kavaljerer. För det som går att mäta, som är konkret och tydligt, som sticker ut, det är ju lättare föremål för rationellt tänkande. Det som är märkbart trasigt sticker ut och råkar därför hamna i fokus och riskerar skymma alla positiva bitar som tillsammans kan få oss att blir förälskade. Därför måste man i Home Staging börja med att eliminera alla sådana element som riskerar att förstöra stämningen.

2. Gör ett positivt första intryck

Allt som är mer eller mindre trasigt bör fixas. Skavanker stjäl uppmärksamhet från det som är bra och sänder fel signaler: ”om det här är dåligt, undrar vad mer för fel det finns på huset?”. Med sprickor i fönster, strömbrytare som inte sitter fast ordentligt, lister som lossnat, sprickor i väggar, droppande kranar etc, är det lätt att få känslan av att den som bor här inte bryr sig om att sköta om bostaden, att det är en slarver som skiter i underhållet. Och då blir man som spekulant misstänksam mot allting, rädd för att det är fullt med dolda fel som dyker upp som en obehaglig överraskning efteråt. Man börjar räkna på hur mycket det kan kosta att fixa till huset istället för att ha ögonen öppna för det som är positivt med bostaden.

Jag var på en visning där ägaren hade glömt att skura i källaren. Det luktade lite fränt. Utanför i trädgården kunde man höra saker som ”Hörrni, luktade det inte kattpiss i källaren? Hm…man får nog ta sig en ordentlig koll på det där besiktningsprotokollet!”

Om det första intrycket är något som påverkar oss negativt, så är det lätt hänt att man fortsätter leta efter det som bekräftar den negativa känslan. Är man däremot positivt inställd från början, har man lättare att se det som är bra. Det är nämligen så att vi människor har en tendens att se saker i svart eller vitt, antingen eller, eftersom det är så mycket lättare att tänka så än att måla upp en komplex bild av argument för och emot. Därför tenderar vi att söka ”bevis” för sådant som förstärker det grundintryck vi redan har, snarare än att leta efter det som motbevisar vår inställning. Första intrycket blir vägledande. Därför är entrén och hallen – som man i vanliga fall kanske inte lägger så mycket krut på vad gäller städning och inredning – viktiga områden att fixa upp.

3. Ta bort störande detaljer

Precis som man inte vill att fokus ska råka hamna på skavanker och saker som är trasiga, vill man inte heller att spekulanten ska fastna vid att störa sig på konstiga böcker i bokhyllan, märkliga tavlor, trofésamlingen från tiden i handbollslaget, eller barnens tretusen olika leksaker på rad. Allting som tar uppmärksamheten bort från bostadens företräden är störande element. Det har ju att göra med hur vi fungerar som människor, vi orkar inte hantera hur mycket information som helst samtidigt. Om vi bara står och räknar träd, så fastnar inte bilden av den fina skogen i vårt minne.

Inom psykologin är det dessutom ett välkänt faktum att vi människor gillar det vi känner igen. Vi föredrar välkända alternativ, vår inställning till en viss grej på verkas av hur många gånger vi exponerats för den[1]. I experiment har man gett människor en vanlig bild av sig själva, sin partner och sina vänner, samt en spegelvänd variant av desamma. Folk gillade bäst den spegelvända bilden på sitt eget ansikte, liksom de ”vanliga” bilderna av sina nära och kära. Man gillar det man känner igen.

En inredningsstil som stämmer överrens med den egna, som man alltså känner igen, torde därför ha lättare att väcka gillande än någonting udda och ovanligt som ju är främmande. Även om man inte har tid eller ork att måla över galna tapeter eller byta ut sina excentriska möbler, så kommer man långt på att i alla fall plocka bort  de mest iögonpåfallande inredningsdetaljerna som riskerar stjäla showen från bostadens grundläggande kvaliteter.

4. Undermöblera

Det viktigaste principen inom Home Staging är att få ytorna att se så stora ut som möjligt. Eftersom folk betalar mer för större yta, så är det dumt att skymma ytan med för mycket möbler. Bort med stora tunga möbler som inte behövs som naturlig rekvisita för att illustrera vad rummet har för funktion. De flesta kan säkert undvara en tredjedel av sitt möblemang utan att rummen känns nakna. Ett vardagsrum utan soffa, en matsal utan matbord – det skulle se konstigt ut. Men ett vardagsrum behöver inte bokhyllor som förmörkar. En matsal ser inte konstig ut utan porslinsskåpet som gör det trångt att gå runt matbordet. Och den övre hallen mår utmärkt utan den gamla klumpiga arvegodsbyrån som inte fick plats någon annanstans i huset.

Det finns dock en undre gräns för hur långt man bör följa principen om att undermöblera. En tom bostad upplevs som mindre. Bristen på möbler gör det svårt att föreställa sig vad som får plats, man saknar det perspektiv som t ex ett bord och några stolar ger till ett rum. Dessutom är tomma bostäder tråkiga och oinspirerande, de framkallar inga positiva känslor.

5. Röj och rensa

Det allra viktigaste är att rensa ut allt virrvarr och ”brus” som stör upplevelsen av bostaden. Inte bara överflödiga möbler utan även alla småprylar som genom åren strötts ut på olika ställen som ”dekorationer” bör bort. Gallra bland inredningsdetaljer som tavlor och vaser. Ha hellre ett mindre antal som är större till storleken, än tvärtom. Många små prylar tar mer tid för hjärnan att registrera och bearbeta, vilket får rummet att kännas ”fullt” och därmed litet.Tumregeln är att alla lösa prylar som går at greppa med ena handen ska bort om de inte tillför något som accessoar. Är man riktigt ambitiös tar man tar bort allting ur ett rum. Sedan tittar man på rummet, och funderar ett tag: vad behövs där egentligen?

Nästan alla människor har garderober som svämmar över, förrådsvindar man inte kommer in i utan att få ett par slalomskidor i huvudet. Alla vill ha en enklare vardag genom bättre förvaring. Målet bör därför vara att alla garderober, skåp, skafferier, all köks- och badrumsförvaring, hyllplan i källaren och på vinden, skall vara som mest halvfulla.

Efter utrensningen, bör man därför packa ned det som ska sparas i flyttkartonger som magasineras på annan ort vid visningen. Frestas inte att stuva undan det i förrådet, på vinden, eller i källaren. Dessa utrymmen ska ju också säljas in genom att lyfta fram hur rymliga de är.

6. Neutralisera

Spekulanten får inte råka fastna för att bedöma inredningsstil istället för att titta på bostadens objektiva förutsättningar såsom planlösning, rymd och andra arkitektoniska kvaliteter som bör stå i första rummet.

Genom att rensa bort saker som skymmer sikten – både bokstavligt och bildligt talat- får man inte bara fokus på helheten i bostaden. På kuppen får man också ofta automatiskt bort de grejer som är privata, de inredningsdetaljer som är mest personliga i stilen, de saker som bildar en osynlig mur mellan spekulanten och bostaden. Om du går in i någons sovrum och ser bröllopsfoton på nattduksbordet, parfymer på byrån och tofflor vid sängen skulle du känna att ”här vill jag slänga mig ned på sängen och mysa!”? Eller känns det snarare som att ”nu är jag inne och inkräktar på någon annans territorium”? Troligen det senare. Då har du också en mental spärr mot att se dig själv bo där, du börjar inte lika lätt fantisera om hur det skulle se ut med dina möbler där istället, du går vidare till nästa rum utan att ha gjort sovrummet till ”ditt eget”.

Att avpersonifiera rummen är naturligtvis allra viktigast för de mest intima rummen som sovrum och badrum, men principen gäller överallt. Varför inreder hotell som de gör? För att så många som möjligt, så snabbt som möjligt ska kunna känna sig hemma. En bra Home Stagead bostad ska likt ett hotellrum ge känslan av att det bara är att flytta in sina egna privata prylar och börja bo där.

Vi var på visning tillsammans med ett annat par som precis börjat leta efter villa. Deras första kommentar när de kom ut ur villan : ”ja, det var väl egentligen ett bra hus, men inte riktigt min stil. Badkar med stora silvertassar som fötter, marmor på väggarna och barockt med guldkranar och så. För att inte tala om de där tapeterna…”

I mäklarbeskrivningen stod det att ”säljaren har renoverat med avsikt för att bo kvar”. Mäklaren ville väl påtala hur noggrant de renoverat, att de inte slarvat med något. Och visst hade de renoverat för att själva bo där, de hade inrett det så personligt att många spekulanter kände likadant inför badrummet: den höga standarden till trots, det var något de skulle vilja göra om!

Skillnaden mellan Home Staging och inredning är att det senare syftar till att tillvarata ägarens personliga smak och livsstil, medan det man bör göra inför försäljning är raka motsatsen: se till att bostaden tillalar så många som möjligt i den tilltänkta målgruppen. Inga personliga stilutfykter alltså. ”Mainstream” och ”Neutralt” är ledorden som gäller. Därför har kritikerna rätt när de säger att hem som utsatts för Home Staging saknar personlig stil. Det är precis så det ska vara. Det är dock ingen ursäkt för att falla i klyschfällan med kohud och limefrukter i skål på bordet. Lyckad hotellrumsinredning har ett visst mått av karaktär, för att ge känslan av att någon har brytt sig om att skapa en välkomnande miljö som gör att man kan känna sig hemma. Är det för neutralt och standardiserat känns det dött och dystert. Bra Home Staging balanserar rätt mellan för privat och för opersonligt.

7. Förtydliga rummens funktioner

Det är viktigt att varje rum har en tydlig funktion för att det ska uppfattas som användbart. Ett vardagsrum till exempel, som innehåller en stor yta som inte används till annat än att ställa skåp mot väggarna, är ”dökött” vars yta inte betalar sig. I sådant fall kanske det skulle vara en idé att flytta matbordet från matsalen till den tomma ytan i det stora vardagsrummet och göra om matsalen till bibliotek och arbetsrum istället. Då vinner bostaden en extra funktion (”arbetsrum med bibliotek”), samtidigt som man visar att det stora vardagsrummet egentligen är två rum med öppen planlösning: ”matsal” och ”vardagsrum”.

Är hallen bara ett genomgångsrum, men har plats för möbler? Kanske skulle det passa med en liten arbetshörna? En övre hall kanske är så pass möblerbar att det finns plats för en läsfåtölj vid fönstret eller en teve med liten soffa? Med möblering får man hjälpa spekulanternas fantasi att se vad som är möjligt. Många hinner inte föreställa sig det själva när de går på visning.

Det är också viktigt att nöja sig med en funktion för varje rum. En arbetsplats i sovrummet gör att bostaden känns trång och dessutom är sovrummet till för vila och avkoppling. En dator med sladdar och pärmar känns inte så avkopplande. Ett gästrum kan dock få härbärgera en arbetsplats, eftersom det rummet annars används så sällan för att sova i. Finns det ett stort rum i källaren som inte används till annat än förvaring? Man kan ställa dit ett pingisbord eller träningscykel, eller ställ ned några av de möbler som blivit över vid undermöbleringen i resten av huset och arrangera dem så att det känns som ett gästrum eller ”tonårshangout”. Allt för att visa på möjligheterna. Då kommer fler spekulanter att se på den tidigare döda ytan som ”boyta” och vara beredda att betala för den.

8. Rent och fräscht

Främmande människors ingrodda smuts och lukter är den mest effektiva psykologiska barriären man kan bygga upp om man vill att andra ska få det svårt att föreställa sig bostaden som deras eget hem. Ett slarvigt städat hem skickar också signalen att det är en slarver som bor där, någon som då säkert inte brytt sig om att underhålla huset på rätt sätt. Det kan bli dyrt att inte skrubba ur badkaret ordentligt före visning. Just badrummet är det i särklass viktigaste rummet att hålla super-rent, eftersom det är det mest intima rummet där mest ”kroppssmuts” kan fastna.

Precis som man blir hemmablind för hur det ser ut, blir man också hemma-”blind” för lukter. Luktsinnet är nog det mest underskattade av våra sinnen, men har stor betydelse för hur vi upplever vår omgivning. Försök inte dölja dålig lukt med sprayer eller doftljus. Det väcker bara misstänksamhet. Det enda som gäller är att städa, städa och vädra, vädra. Den bästa doften man kan ha hemma vid visning, är doften av frisk luft. Låt fönstren stå på helt vid gavel en fem-tio minuter före visning. En lukt som är särskilt tabu är lukten av husdjur. Vid visningen ska man ha eliminerat alla spår av husdjur. Dels på grund av allergiproblemet, dels för att en del tycker det är ofräscht med djur inomhus. Även om djuren inte luktar så kan det vara illa nog. Särskilt om det handlar om reptiler. Jag minns en visning där ägaren hade en krokodil i ett terrarium i källaren. Huset var väldigt svårsålt. Det var nog fler än jag som hade fantasier om att det skulle krypa fram små krokodilungar ur väggarna ett halvår senare…

Pedantiskt putsade fönster står naturligtvis också på ”att göra”-listan inför visning. Inte minste för att rena fönster släpper in mer ljus!

9. Släpp in ljuset

Mer ljus – mer rymd. Och för maximalt ljusinsläpp måste fönstren inte bara vara helt rena. Nästa steg är att slita ned gardinerna, eller åtminstone skjuta undan dem så att fönstren kommer fram helt och hållet. Naturligtvis ska markiser aldrig vara utfällda.

Ljusa färger på väggar och golv transporteras dagsljuset längre in i rummet, vilket också gör att rummet känns större.

10. Bättre belysning

Bortsett från mitt på sommaren, är det tyvärr inte ljust så länge på dagarna här i Sverige. Säkert blir det även någon kvällsvisning som – oavsett årstid – bjuder på skymning eller mörker utanför. Näst bäst efter dagsljus är rikligt med artificiell belysning. Fokus ligger på att använda belysningen för att få rummen att kännas så rymliga som möjligt.

Lys upp hörn och väggar. Med endast en taklampa ”krymper” rummet inåt. Ljus som reflekteras mot en väggar och tak kan tvärtom skapa känsla av utvidgning.

Belysning både högt och lågt, inte bara i mellanhöjd av rummet. Belysning ovanpå bokhyllor riktad uppåt taket och en ljuskälla på golvet i ett hörn, kompletterar bordslampor, golvlampor och hängande lampor, som ju oftast lyser upp i ”brösthöjd” av rummet. Precis som man kan trycka ut rummet på längden och bredden genom att belysa ända ut i hörnorna, kan man öka höjden i rummet genom att belysa hela vägen nerifrån och upp.

Punktbelysning med spots fokuserar på det som skall framhävas i inredningen, som skall bli rummets blickfång.

Ett billigt och enkelt sätt att skaffa sig extrabelysning där det inte passar med en vanlig armatur, är att använda en ljusslinga. En helt vanlig ”slang” med små dioder iniuti á la utebelysning kan med fördel läggas ovanpå bokhyllan. Själva slingan syns inte, men du får ett ljus som kastas uppåt takåt ovanifrån bokhyllan, vilket ”lyfter” taket och skapar stämning.

Hellre flera ljuskällor med låg ljusstyrka, än få med starkt ljus. Det ger en mjukare och behagligare upplevelse av rummet.

11. Lyft fram smultronställen

För varje rum som spekulanten passerar och upplever som positivt, desto mer förlåtande kommer hon vara inför eventuella brister i resterande rum. Och tvärtom. Därför är det klokt att se till så att spekulanterna går genom bostaden i rätt ordning. Är det en villa som säljs en härlig vår eller sommardag, och altanen är fantastisk samtidigt som vanliga entrén och hallen är mörk och trång, kanske det är klokt att leda folk till att gå in i huset via altaningången istället? Är det fin utsikt från sovrummets balkong, öppna dörrarna, lägg ut en trasmatta och ställ en stol där, så man naturligt tar sig ut för att kika. Se till så att det enklaste och mest naturliga sättet att gå igenom bostaden, är att gå förbi dess finaste ställen. Är det fin utsikt från fönstren i vardagsrummet? Låt inte soffan stå så nära att man inte kommer fram för att titta ut. Vi dras till ljuset, och till saker som fångar våra blickar såsom kontrastrika mönster och färger. Blommor i blickfånget kan räcka för att man ska välja att gå till vardagsrummet före köket när man står i hallen och tvekar. Ställ dig utanför det rum du vill att spekulanterna ska börja med och tänk på vad du ser, är det någonting som lockar dig att gå in? Och gör gärna så att de dröjer sig kvar där en stund om det är en fin plats i huset, med hjälp av en stol att sitta och vila sig på, eller sittdynor på utemöblerna även om det är långt in på hösten.

12. Utopi framför realism

När någon säger att den blev alldeles kär i ett visst hus, så är det tanken på att bo och leva där som hon blivit förälskad i. Hon såg hur lycklig och ”perfekt” hon skulle bli om hon bara fick bo där. Och människor vill flytta till något som är bättre än det de redan har. Mer utrymme, mer status, mer av… allt! Alla är suckers på att ha det fint omkring sig. Stagingen ska ta hemmet till en orealistiskt fin nivå vad gäller ordning och reda, städning och gott om utrymme. Det handlar om att visualisera en utopi. Man ska lämna visningen med en känsla av att ”i det här huset kommer vi att kunna hålla ordning och reda på våra prylar, här är det tillräckligt mycket utrymme för att det aldrig ska bli stökigt”. Hur många som går på visning reflekterar aktivt över om det är realistiskt att garderoberna inte är sprängfyllda som därhemma? Hur många gör den matematiska övningen och kommer fram till att det i själva verket inte var mer förvaringsutrymme än man själv har därhemma, utan att det bara såg ut som att det var större för att man tagit bort det mesta som fanns i garderoberna och i källaren?

Diskbänksrealism säljer ingen bostad. Visningen ska snarare vara en feelgood-rulle som skapar känslan av att i det här huset kommer vardagslivet att bli lättare att leva. Kittla därför fantasin, etablera ”scenarios” i olika rum som gör att man börjar se framför sig hur det skulle vara att tillbringa tid där. Är badrummet bara ett kalt ställe med wc och badkar, eller inrett på ett sätt som snarare för tankarna till njutningsrum för avslappning? Är arbetsrummet fullt med böcker, papper, pärmar och prylar som ger ett stressigt intryck eller präglat av så mycket ordning och reda att man känner att ”här kan jag vara både kreativ och organiserad så jag får saker och ting gjorda?”

En grill på altanen påminner om sommarens härliga grillkvällar. Även en mycket liten balkong kanske har plats för ett litet cafébord och stol samt miniträd i kruka, som bjuder in till en stunds lugn och ro med en kopp kaffe.

13. Utnyttja Halo-effekten

Vackra människor och saker tillskrivs mer positiva egenskaper. Forskning visar till exempel att söta barn uppfattas som mer snälla. Begreppet ”halo effekt”[2] används för att beskriva sådana fenomen där en positiv egenskap dominerar hur omgivningen ser på personen som helhet. Den positiva egenskapen”spiller över” på det andra, som får åka snålskjuts. Skavankerna glöms bort, de dåliga sidorna kommer billigt undan. Är det fina kranar vid diskhon, så ser de enkla IKEA-luckorna genast mer exklusiva ut. Om hemmet är fint på ytan så ökar chansen att bostaden som helhet uppfattas som fin.

Det finns en överkurs i halo-skapande som vi kan kalla för ”Ebba Von Sydow”-effekten. Det kan knappast varit en slump att det stod i kvällstidningen att hennes lägenhet var till salu. Hon hade troligen valt en mäklare som var smart nog att förstå värdet av PR. Företag utnyttjar kändisar i reklamen för sina produkter för att det fungerar. Kända personers framgång spiller över på produkten genom ”halo-effekten”.

Men även om man inte är kändis kan man utnyttja halo-effekten genom att införskaffa en eller ett par högstatus-accessoarer som placeras ut i bostaden för att signalera att här bor någon med ”god smak”. Saknar man exklusiva möbler eller konst, så kanske det finns någon inom bekantskapskretsen som kan tänka sig att låna ut det. I värsta fall har de ju öppet köp på Svenskt Tenn.

14. Överträffa förväntningarna

När man ska sälja något är det alltid en fördel att kunden blir positivt överraskad när hon till slut får titta på objektet. Om reklamen lovar runt men produkten håller tunt, så blir man negativt inställd och mindre köpsugen.

Vid en bostadsförsäljning ska man därför inte försköna verkligheten i objektsbeskrivningen. Skriv inte att det är nära till vattnet om man måste gå över en motorväg för att komma dit; säg inte att det är inredningsbar vind om man måste vara pygmé för att inte slå huvudet i taket där uppe. Spekulanternas första intryck får inte bli besvikelse. Om de går runt på visningen med dåligt humör kommer de garanterat hitta alla små och stora nackdelar med bostaden. Eftersom första intrycket är så viktigt, måste alltså objektet kunna leva upp till den bild som på förhand förmedlats av foton och beskrivningar på nätet. Därför bör man inte överdriva vidvinkeln på bilderna, vilket ju är vanligt på mäklarbilderna.


[1] Cialdini, R B. 1993, s 146

[2] Cialdini, RB. 1993, s 140)

Diskussion

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Stark tro på budgivning, home staging och stora lån « HÖG PÅ HUS - juni 25, 2012

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Twitter

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 49 andra följare

%d bloggers like this: