Home staging

Dagens fynd: världens billigaste sänggavel jag inte behöver!

Var ute på IKEA igår. Trots att Love tjatat hela väggen från lampavdelningen att han ville ha en varmkorv ”NU, pappa!!!” så lyckades jag lura honom med till det allra bästa med hela IKEA: ”fyndhörnan”. Vanligtvis finns de bästa fynden i Barkarbys fyndhörna, så mina förhoppningar var inte särskilt högt ställda på Kurvan. Men så ser jag en grej som de säljer med över 90% rabatt!!! Men vad är det? Är det ett elementskydd? En kille bredvid mig plockar på sig fyra-fem stycken. Vad ska du använda dem till, frågar jag:

”Vet inte vad det är, men det ser ut att kunna bli ett staket, och så billiga staketmoduler har jag aldrig sett!”

69 kr, hade kostat 895 kr. Det är klart man köper det. Spelar roll vad det är, det är ju jättebilligt!!!

Jag frågar en IKEA-kille och får reda på att det är en sänggavel. Och precis i rätt mått, 180 cm. Det här är min dag! Jag har ju tjatat så om att vi ska ha en sänggavel, och här springer jag på en för 69 spänn!

idbyn

Ringer Emma som undrar varför vi ska skruva upp en sänggavel i väggen nu när vi ändå inte har sängen där den borde vara på grund av att vi trängt in barnsängen bredvid vår. Och var ska vi förvara den under tiden? Hon är dessutom skeptisk till hela den här sänggavelgrejen (”vad ska det vara bra för?”). Egentligen skiter väl jag också i att ha en bit trä mellan mig och väggen, men jag tycker det ser ”naket” ut i övergången mellan sängen och väggen, det ser liksom ut som att det fattas något. Visserligen skiter väl jag i det personligen, men tänk den dagen vi ska sälja, då kan det inte se ut så där.

Åsså slår jag upp tidningen idag. Ut ramlar en sån där annonsbilaga med redaktionell inramning. Idag tema ”Förnya Hemmet”. På sidan nio fastnar blicken vid följande rubrik:

SJU TIPS FÖR ETT MER AVSLAPPNAT SOVRUM

Punkt fyra: ”En sänggavel får sovrummet att se möblerat ut.”

Jag visste väl att jag hade rätt om hur det borde se ut när vi home-stageat färdigt vårt sovrum! Men varför är det viktigt att det ser ”möblerat” ut? Jag tror det har något att göra med att det då känns som att här är det verkligen menat att man ska sova och slappa, rummet är tryggt och lugnt i sin roll som viloplats. Ingen risk att man snabbt möblerar om denna oas för återhämtning till en improviserad arbetsplats eller något annat som kan störa själafriden… Eller nåt.  Alla jävla homestageingböcker och till och med de där två om Feng Shui verkar stötta tanken på sänggavel, så nån poäng med sänggavel måste det väl finnas?

Men var ska vi förvara den då? Det kanske dröjer några år innan vi säljer. Boden? Det kan bli fuktigt. Den får stå nere bland mina andra ”fyndhörnan”-fynd i pannrummet. Jag ställer den bredvid den bildsköna men ack så opraktiska bänken ”PS Rasker”. Den ska jag ju heller inte plocka upp förrän det är dags att sälja…

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Hög på Hus på Facebook

