Home staging, Sälja

PFörälskad i drömmen om ett bättre liv

Man säljer inte ett hus eller en lägenhet med rationella argument om praktisk planlösning eller bra värmeekonomi. Man säljer en dröm. Drömmen om ett bättre liv. Drömmen om att i just det här hemmet kommer vardagen att vara enklare och festerna roligare. Man säljer på känslan av att just i det här hemmet kommer livet att bli skönare att leva.

Det är utgångspunkten för Home Staging, det är det man måste ha i fokus när man tänker på hur man ska marknadsföra en bostad, det är det man som köpare bör vara medveten om när man förförs av ett ställe som man blir ”förälskad” i på visningen. En skicklig mäklare ser till att förälskelsen börjar redan på nätet tack vara bra bilder.

Varje rum är en scen. En bra scenograf kan konsten att med hjälp av färgsättning, möbler, och accesoarer skapa en känsla av vad som skall utspela sig där, skapa en miljö som suggererar handlingen.

Lyckas man med sin Home staging har man ”set the stage” (uttrycket är ju lånat från teatern) på rätt sätt. Då har man genom möblering och arrangemangen skapat rätt inre bild hos spekulanten av vad det är som kommer utspela sig i detta rum, om hon bodde där.

Naturligtvis vill man ju måla upp en inre bild av ett så trevligt scenario som möjligt. Som till exempel att köket kommer att bli spelplatsen för många trevliga stunder av umgänge med familjen och vänner. Häromdagen pratade jag med några vänner som börjat leta efter hus. Hon hade föregående helg blivit helt tokigt förälskad i ett hus i Midsommarkransen. Gått därifrån med känslan av att vilja köpa det. Det bara ”kändes så rätt”. Jag frågade vad det var hon hade gillat med huset.

-Köket! Det var inte flashigt eller så, rätt så ordinär köksinredning, men det var så rymligt med ett stort bord i mitten med plats för många personer. Jag såg framför mig hur många mysiga stunder av samtal med barnen och deras vänner vi skulle ha i det köket. Precis som det var hemma hos mig när jag växte upp. I köket samlades alla och kunde sitta och prata till sent in på natten…

När hon såg detta kök, såg hon spelplatsen för ett manus hon kände igen och ville spela upp igen. När man möblerar ett rum inför visning är det så man ska tänka: ”vilket manus vill vi man ska komma att tänka på när man stiger in här”?

Vad som är ”rätt” manus beror på vilken som är den tilltänkta huvudmålgruppen (är detta ”sovrum” ett barnrum för småbarnsföräldrarna, ett arbetsrum för medelåldersparet med ett barn redan utfluget eller ett gästrum för pensionärerna som vill ha besök av barnbarnen?). Är man osäker på det, är det bättre att inspirera till något vettigt överhuvud taget än att lämna rummet ”tomt” på manus. Varje rum och yta skall ha en tydlig funktion. De flesta människor har ju så dålig fantasi att de har svårt att se vilken glädje de kan ha av en ledig yta. Det är bland annat därför man aldrig ska visa en bostad helt omöblerad (den andra orsaken är att rummen då också ser mindre ut, eftersom vi har svårt att skaffa oss perspektiv utan referenspunkter i form av soffa, säng osv).

Man säljer ju inte kvadratmeter. Man säljer en dröm.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Hög på Hus på Facebook

%d bloggare gillar detta: