Renovering

Dagens renovering: det omöjliga valet av kulör

Vi ska måla om fasaden. Inte för att det behövs, utan för att vi inte känner oss bekväma med husets nyans av gult. Ett I- landsproblem, jag erkänner. Men nu är det så att något i Emmas och mitt kulörmässiga undermedvetna gör att vi inte känner oss hemma med detta:

Därför kastade jag mig över Nordsjös sommarerbjudande om få en bild på sitt hus ommålat i datorn i valfri kulör. Jag började med att testa markerat grått (”Nordsjö Trä Grå 3”):

Och så en ljusare variant av grått, nästan vitt (”Nordsjö Trä Grå 1”):

Men naturligtvis testade vi även helt obruten vit (som vi ju var nöjda med på förra huset) som enligt datorsimuleringen skulle se ut så här:

Vilken röstar du för?

Man ska inte lita på att ett färgläggningsprogram återger verkligheten, men det ger ändå en fingervisning. Dock vet jag att man måste måla upp ett större prov i verkligheten för att få en realistisk bild av hur det kommer se ut. Så jag testade nästan 10 olika kulörer.
Inget färgprov i världen eller datorritning kommer ju i närheten av ett riktigt uppmålat prov på väggen:

Vi landade i obrutet vit eller ”Trä Grå 1”. Dock visar det sig att beroende på fabrikat och färgtyp (akrylat eller alkyd) så är ”obruten vit” alltifrån snövitt via vaniljgult till slaskgrått. NCS-koden S0500 (”obruten vit”) betyder olika vitt beroende på om det är Alcro eller Nordsjö, och vilken av deras olika produkter man väljer. Ingen logik någonstans.

Förgproverna stämmer inte heller med kulören hos den ”riktiga” färgen. Provburken för Nordsjös ”Trä Grå 1” gav ett sjysst resultat. Jag åkte därför och köpte en stor burk Nordsjö One i den kulören. Kom hem och målade, bara för att upptäcka att jag smetar ut något gul-grönt-grått istället för den varmvita som provburkens färg visade.

Slutsats: endast genom att måla upp en större yta med exakt den ”färdigfärg” man tänkt stryka med i slutändan kan man få en vettig bild av slutresultatet. Allt annat lurar en åt fel håll.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Ett dussin färgprover är uppmålade och jag har ännu inte hittat hem. Är mer förvirrad än någonsin. Ska det verkligen behöva vara så här struligt att välja rätt kulör?

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Facebook

