Bostadsporr, Bostadsstress

Helt vanlig inredningsextremism

”Känslan av hemtrevlig hotellsvit är påtaglig redan i hallen hemma hos Mattias och Patrik i Göteborg. Här syns inga skor slängda i högar eller travar av gammal post innanför dörren. Här syns förresten inga högar eller travar alls. Förutom de som, perfekt arrangerade, utgör små vackra stilleben här och var.”

De som chockerades över påkostad inredning och hårt drivet designintresse när de läste DN Bostad-artikeln om ”vindsvåningar som livsstil”, har något nytt att uppröras över. Hade det inte varit för den skruvade debatten som uppstod till följd av Tepanayakihällsreportaget i DN så hade jag kunnat avnjuta senaste numret av Sköna Hem ostört i lugn och ro här framför brasan med mitt eftermiddagste. Artikeln om Mattias och Patriks Tom Ford-inspirerade jugend-våning i Göteborg där taklampan är en ”belysningsinstallation av konstnärsparet Lindau och Lindekrantz”, hade passerat förbi mer eller mindre obemärkt.  Men när jag läste om Göteborgsparet med den exklusiva smaken, var jag tvungen att stryka under några meningar med markeringspennan:

”Lägenheten har genomgående vita väggar och saknar helt mönstrade tapeter. – Med för mycket mönster i bakgrunden kan människorna bli lite suddiga i konturerna, tycker Mattias.

-Jag har en bohemisk sida också, erkänner Patrik. Jag vet att vi en dag kommer ha ett hem till, där man går in med skor, där golvplankorna är breda och man sopar golvet istället för att torka det. skrattar han.

”Och det perfekt arrangerade hemmet hos Patrik och Mattias är till för att användas”, får vi till slut veta och artikeln lämnar sista ordet till paret som annars jobbar med ”trender, skönhet och olika former av media”:

-”Det kanske inte ser så ut, men folk får gärna slänga sig ned i soffan, försäkrar de”.

Det är med skräckblandad förtjusning jag läser denna typ av artiklar. Oftast med betoning på förtjusning. Alla har sin fetisch i livet. So what om det råkar vara inredning?

Men efter DN Bostad-debatten skäms jag plötsligt lite över min konsumtion av inredningsporr.

Jag kanske borde ta avstånd från den här artikeln på Newsmill eller nåt.

Nä, jag bläddrar vidare till nästa uppslag istället och läser vidare under rubriken: ”bra design kan förändra världen”. Gott så.

Diskussion

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Mer inredningsporr för dig som redan skaffat Tapanayaki-häll « alexander norén - oktober 19, 2010

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Facebook

