Bostadsporr, Bostadsstress

Livet blir perfekt i nästa hus

I SvD´s artikelserie om längtan, var turen nu kommen till ”hemlängtan” av det svårare slaget. Artikeln handlar om oss bostadsknarkare. Den fick upp ögonen för mig på en författare i USA som uppenbarligen reflekterat en hel del kring vad det är som driver oss att ständigt längta bort till nästa hus, nästa renovering, nästa bostadsprojekt. Meghan Daum har skrivit ”Life would be perfect if I lived in that house”:

-Jag tror att det handlar om drömmen om att ”Om jag bara bodde i det perfekta huset skulle jag vara en annan människa. Där skulle jag vara smalare, bättre på att laga mat och barnen skulle vara mer harmoniska”.

Det är precis det jag skriver om i min kommande bok. Hon sätter fingret på den ömma punkten och påminner mig om det sjukliga i att gå in på Hemnet 8 gånger per dag:

-En del jämför bostadssurfandet på nätet med att titta på porr. Själv har jag aldrig varit intresserad av porr, men den kick jag får av att titta på vackra bostäder liknar nog den andra får av porr. För mig är det både upphetsande och lugnande, som en bra drog. Jag vill klicka på varenda hus, jag måste titta in i det och se varje bild.

Jag som trodde det självreflekterande skrivandet skulle göra mig frisk får inget hopp av att läsa hur det gick för Daum att komma ur beroendet:

-Jag trodde att boken hade gjort mig frisk från mitt bostadsknarkande men jag tyvärr måste jag erkänna att jag kollar annonserna varje morgon fortfarande.

Bostadsknarkaren – ständigt på jakt, aldrig nöjd.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Hög på Hus på Facebook

