Boktips

Att hitta hem

-När vi var på visningen så visste jag direkt att jag ville bo här. Jag kände mig hemma.

En av inredningsreportagens mest slitna klyschor. Nu senast hittade jag det i helgens SvD Magasinet. Men som så många klyschor är det flitigt använt just därför att det är sant. Känslan av att ”komma hem” är säkert avgörande vid många bostadsköp. En affär som ju till 98% består av känslor.

Vill man förstå sig på vad som ligger bakom de hemkära känslorna, så rekommenderar jag en titt i Clare Cooper Marcus ”House as a mirror of self”, som jag läser just nu. Hon tar ett psykologiskt grepp om vad det är som gör att man faller för ett visst hus. Barndomen spelar en viss roll, om man säger så…

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Hög på Hus på Facebook

