bopriser

Självklart att ställa sig i kön

En undersökning från Bostadsförmedlingen visar att drygt sju av tio som köar för en lägenhet i Stockholm redan har en bostad (läs mer på Expressen.se). Jag var en av de 1300 som svarade på deras enkät. Jag uppgav att jag står i kö även om jag redan har mitt på det torra. Det är ju inget problem för de 16% som verkligen behöver bostad. Vi som köar som ”försäkring” mot att inte kunna klara av mångmiljonlån om något oförutsett skulle hända eller som ”option” på en låg hyra i innerstan efter lång kötid, gör ju ändå inte anspråk på de lägenheter som står till buds idag. Själv tänker jag att vi om 20 år ska sälja villan och flytta till hyresrätt istället. För pengarna vi får loss kanske vi hjälper barnen köpa sin första lägenhet eller skaffar ett pensionat i fjällen.

Med den bostadsmarknad vi har i Stockholm är det nog ganska naturligt att så många ändå står i kön. Jag tror att många inser att det gäller att planera i förväg, säger Anders Hedkvist, vd på Stockholms stads bostadsförmedling till DN.se.

Ja, så länge som hyresregleringen finns kvar, kommer en plats i bostadskön vara den bästa framtidsinvestering man kan göra på bostadsmarknaden i Stockholm. Vare sig man behöver bostad eller inte.

Diskussion

One thought on “Självklart att ställa sig i kön

  1. Alltså är det precis som det var i de gamla kommunistländerna när man skulle skaffa sig en bil.

    Vanligt folk får ställa sig i en otroligt lång och växande kö, medan politiker och de som har de rätta kontakterna kan slippa köandet.

    Posted by igor | februari 10, 2011, 9:35 e m

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Facebook

