Boken

Det är synd om människan

Läser i DN om en dryg villaägare i Bromma. En ”bostadsknarkare” som alltid är på jakt efter nästa kick, nästa hus. Han visar stolt upp sitt hem men är ändå inte nöjd. Han verkar ha ett bra jobb, fina barn och en klok fru. Han borde vara lycklig, men ändå verkar det fattas honom något.

Stackars människa. När jag läste artikeln tyckte jag först han verkade patetiskt otacksam över vad som honom i livet är givet. En materialistisk jävel som bryr sig mer om kakelugnens värde än värme. Som hellre renoverar tvättstugan än tar skogspromenader med barnen. Vad är det för typ?

Men en bit in i artikeln anar jag ändå en spricka i den hårda fasaden. En gnutta självinsikt kan skönjas. Tänker att jag är lite väl snabb att döma. Det finns säkert andra sidor av honom också, än vad som framkommer i den där artikeln. Kanske ångrar han varje morgon att han inte gav sina barn ännu en kram innan hejdå på dagis, precis som jag?

Att jag berörs av artikeln beror nog på att jag känner igen mig, det skall erkännas. Det där psychot i Bromma är ju på sätt och vis skrämmande lik mig. Men vilken tur att han ändå inte är jag.

Diskussion

4 thoughts on “Det är synd om människan

  1. Det mest intressant är ju varför den här ”bostadsknarkaren” i Bromma ville vara med på den här intervjun i DN. Vad ville han uppnå. Handlar det om altruism eller personlig marknadsföring. Eller måhända alternativ terapi för att få bukt med sitt missbruk. Och vad blev/blir utfallet.

    Posted by Anna | februari 22, 2011, 4:48 e m
  2. Du kan ju knappast sitta och läsa nyheter i A-Ekonomi om bolånebubblor med speciellt hög trovärdighet efter denna blogg eller för den delen den tragiska artikeln i DN.
    Jag hoppas, för din skull och allra mest dina barn, att du inte sitter på så höga miljonlån som det låter i dn-artikeln.

    Posted by Jörgen | februari 25, 2011, 5:50 e m

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Facebook

