boränta

Så prutar vi på boräntan

Avanza har låtit Sifo ta reda på hur många svenskar som prutar på boräntan:

  • Män i medelåldern prutar enligt undersökningen i störst utsträckning medan unga kvinnor är minst benägna att försöka pruta.
  • Av dem som inte prutar uppger fyra av tio att de låter bli för att de känner sig obekväma. Näst vanligaste argumentet var att banken ändå inte kommer att sänka räntan.
  • Jämfört med en liknande Sifoundersökning i september 2011 har bolånarna som prutar ökat i antal. Nu har hälften av dem med bolån försökt att pruta och de flesta som försöker lyckas få ner bolåneräntan.
  • Flest framgångsrika prutare återfinns på Handelsbanken.

– Men det finns också en utbredd missuppfattning om att bolån står för en stor del av vinsten. Bolånen står för hälften av utlåningen men bara en femtedel av vinsten. Det finns ingen utlåning som har så låga marginaler som bolån, säger Handelsbankens presschef Bengt Carlsson till SvD.

Claes Hemberg på Avanza, som ligger bakom Twitterkampanjen #sägdinränta, fick ner sin tre-månaders bolåneränta med 0,9 procentenheter till 3,37 procent efter ett antal telefonsamtal.

I uppropet #sägdinränta deltog 1 049 personer för att få fler att prata om sina bolåneräntor. En sammanställning av svaren visar att Nordea behandlar sina lånare mest olika och att Länsförsäkringar har minst skillnader men å andra sidan har högst räntor i genomsnitt, skriver SvD.

Deltagarna med lägst ränta var oftast kunder hos SEB, med en lägsta rörlig ränta på 3,61, en lägsta tre-månadersränta på 3,65 och en lägsta två-årsränta på 3,08.

Själv är jag ledsen för att jag inte berättat om min ränta tidigare – ju fler som tipsar om prutmånen desto bättre! Men jag kanske skämdes över att inte varit lika framgångsrik som Hemberg, vad vet jag? Men min 2-årsränta är i alla fall 3,21 och jag band den i månadsskiftet jan/feb. Det intressanta med denna ränteförhandling är att jag frångick mina principer om att ha så rörligt som möjligt. Helt enkelt därför att jag tyckte 3-månaders hade blivit så dyr relativt sett de lite längre löptiderna, att jag hade svårt att se en så stor vinst i att ligga ”rörligt”. Men det var jag det. Var och en sina motiv och sin magkänsla. Huvudsaken är att man ser till att pruta ordentligt (trovärdigast om man har realistiska alternativ genom andra bankers erbjudanden), och framför allt har tänkt igenom varför man väljer rörligt eller bundet. Sen får framtiden utvisa hur mycket dyrare tryggheten av bundet visade sig vara. Just nu verkar oddsen i alla fall större än på länge för att det inte ska bli så stor skillnad i slutändan. ”Rörligt billigast i längden” stämmer i teorin, men tyvärr inte lika mycket i praktiken längre.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Facebook

