Mäklare, Sälja

Vad ska mäklaren få betalt?

Jag fick en fråga på mailen:

”Jag har en liten fråga som jag skulle vara tacksam om du svarade på:

Hur ska jag som säljare av en lägenhet (1:a i innerstan) önska att mäklarens ersättningsmodell bör se ut enligt dig? Brukar du föreslå ett fast pris och pruta ned det järnet eller brukar du föreslå en ränte-stege som ger mäklaren lite extra motivation?”

Mitt svar:

”…egentligen borde man väl eftersträva att ge mäklaren extra motivation att kämpa den där sista milen, och alltså förorda trappstege där mäklaren får ”bonus” om man kommer över en viss gräns. Men, då löper man en annan risk: att mäklaren värderar din lägenhet för lågt och sänker dina förväntningar lagom mycket för att det ska bli lätt att kliva över bonusgränsen. Hur vet du att mäklaren lägger ribban tillräckligt högt?

Därför skulle jag själv göra så här:

1. leta efter en mäklare som har rätt personlighet: en perfektionist som har svårt att inte göra ett riktigt bra jobb, även om den inte vinner så mycket på det själv. En person som du kan lita på att den är uppriktig med vad din bostad kan tänkas vara värd osv.
2. välja en ”trappstege” om du själv har örnkoll på värdet på din bostad och mäklaren accepterar att lägga ribban högt, så det är större chans att hon inte uppnår bonus än tvärtom.
3. eller bara köra en rak procentsats på hela beloppet. De mäklare som är nöjda med det är nog även de som uppfyller krav 1. De drivs av att göra ett bra jobb och bygga sig ett rykte som lönar sig i längden snarare än att göra snabba klipp.

Själv skulle jag väl alltså landa i en rak %-sats på alltihopa.”

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Facebook

