Boken

Hög på Hus i Radio1

Jag och mäklaren Cecilia Alm om den känsliga bostadsaffären

Jag och mäklaren Cecilia Alm om den känsliga bostadsaffären.

Var på besök hos Cissi Wallin i Radio1 och pratade om boken. Det var två trevliga timmar som gick snabbt, med fokus på hur rimligt det egentligen är med dagens höga bostadspriser, hur man ska göra för att få in en fot på bostadsmarknaden och hur man ska hantera alla känslor som bostadsaffären bjuder på. Och så förklarade jag varför Fredrik Wikingsson (men kanske inte Filip Hammar) på visningen kan höja värdet på ett radhus i Ålsten.

Cissi Wallin berättade hur hon nyligen köpt lägenhet. Det var den första hon kollade på, och jag konstaterade att vi är olika på den punkten. Jag tittade ju på över 200 hus innan jag slog till… Jag vet att jag gjorde en bra affär som inte köpte första bästa, men hon är nog mer lycklig än jag. Huvudsaken är att man är nöjd. Men för den som inte har med sig kapital från början och därmed inte så stora marginaler är det extra viktigt att inte köpa för dyrt ifall priserna faller.

Emanuel Karlsten kom in mot slutet som exempel på nybörjarspekulant. Vi hann inte med så många råd i sändning, men här listar jag fem saker han (och andra köpare) bör tänka på.

Cissi Wallin frågar ut Emanuel Karlsten om budgivningen han precis förlorat

Cissi Wallin frågar ut Emanuel Karlsten om budgivningen han precis förlorat på sjöutsikten vid Bergsunds Strand.

Med i studion var även mäklaren Cecilia Alm från Svensk Fastighetsförmedling på Södermalm. Förtroendeingivande person, som jag dock hamnade i debatt med (som ofta med mäklare) vad gäller acceptpris (jag tycker mäklarna förvirrat spekulanterna med detta tilltag) och kring frågan om det finns fula mäklare (jag menar att de finns, you bet!).

Lyssna på hela sändningen här.

Programledare Cissi Wallin som precis köpt drömlägenheten med fransk balkong på Söder

Programledare Cissi Wallin som precis köpt drömlägenheten med fransk balkong på Söder.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Hög på Hus på Facebook

