Boken, Bolån, bolycka, Budgivning, Home staging

Så ser vi på bostadsaffären

I min bok Hög på Hus analyserar jag de viktigaste delarna av bostadsaffären. Köparen får bland annat råd om hur man hittar prisvärda objekt och bör agera vid budgivning för att betala så lite som möjligt. Säljaren får till exempel veta hur man väljer rätt mäklare och kan förbereda sig på bästa sätt inför försäljningen. Jag har sökt gå till botten med vad som är myt och vad som är vetenskap kring alltifrån budgivningsstrategier till home staging. Jag bygger mina slutsatser på teori inom ekonomisk vetenskap och forskning inom psykologi, samt min egen erfarenhet som bostadsknarkande visningsvessla. Men ibland har jag saknat siffror för att kunna säga hur det står till med vissa saker. Nu har Hemnet gjort en enkät som ger svar på en del av de frågor som jag får när jag är ute och föreläser om boken.

Under en vecka i Juni svarade 14 000 Hemnet-besökare på enkätens sju frågor. Det är inte en statistisk säkerställd undersökning. Svaren representerar inte vad svenska folket tycker i allmänhet, svaren representerar enbart vad de 14 000 som valde att svara tyckte i frågorna. Men det är ändå intressant som diskussionsunderlag då tendensen förefaller tydlig i vissa fall.

  1. Tycker du att en budgivning oftast är det bästa sättet att maximera slutpriset på ett objekt?
  • 75% Ja
  • 25% Nej

Kommentar: om svaren på första frågan skulle visa sig vara representativa även i en statistisk säkerställd opinionsundersökning, så jobbar mäklare som förordar fast pris i en argumentativ uppförsbacke när de möter säljarna.

  1. I en budgivning, har det någon gång hänt att du gått över din budgeterade gräns?
  • 56% Har budat, men aldrig gått över gränsen som jag satt från början
  • 26% Har budat och passerat gränsen en gång
  • 10% Har budat, men aldrig satt någon gräns från början
  • 8% Har budat och passerat gränsen flera gånger

Kommentar: här undrar jag om folk verkligen svarar så ärligt. Jag tror att det är betydligt vanligare att passerar gränsen. Men det är ju inget att vara stolt över, så man kanske efterhandsrationaliserar och vill minnas det mer som att den första gränsen ”inte var på riktigt”?

  1. Hur mycket vågar du låna av bostadens värde?
  • 14% vågar låna upp till 100 %
  • 13% vågar låna upp till 90 %
  • 27% vågar låna upp till 85 %
  • 26% vågar låna upp till 70 %
  • 21% vågar låna mindre än hälften

Kommentar: Var fjärde vågar låna 90% eller mer. Antingen är de riskvilliga eller så har de väldigt stark tro på att bostadspriserna inte ska falla. Om dessa personer inte är särdeles kapitalstarka med goda marginaler i sin privatekonomi, så kanske de borde tänka om och lägga sig på mer betryggande avstånd från rådande marknadsvärde.

  1. Hur många objekt tittade du på innan du slog till senast du köpte bostad?
  • 11% Köpte det första jag såg på
  • 29% Tittade på mindre än 5 bostäder innan jag köpte
  • 25% Tittade på mellan 5 och 10 bostäder
  • 16% Tittade på mellan 10 och 20 bostäder
  • 8% Tittade på mellan 20 och 30 bostäder
  • 5% Tittade på mellan 30 och 50 bostäder
  • 6%Tittade på mer än 50 bostäder innan jag köpte

Kommentar: var tionde är impulsköpare. De flesta nöjer sig med att titta på en handfull bostäder innan de slår till. Det är inte så många som jag, som går på över 200 villavisningar innan det är dags att slå ned bopålarna…

  1. Hur väl tror du att home staging fungerar?
  • 42% Jodå, nog fungerar det – men jag går inte på det!
  • 41% Det fungerar, även jag påverkas av det
  • 16% Det har nog ingen effekt på priset

Kommentar: samma sak som med frågan om man passerat sin gräns i budgivning eller inte – här lurar man nog sig själv när man svarar. Man vill ju inte känna sig lättlurad. Att 41% ändå svarar att de tror att de själva påverkas av home staging är strongt. Få tror att det inte spelar roll.

  1. Har du själv använt dig av home staging när du sålt din bostad?
  • 9% Nej, jag tror inte på det
  • 55% Nej, det behövdes inte
  • 32% Ja, jag gjorde jobbet själv
  • 4% Ja, jag betalade för att få hjälp med home staging

Kommentar: var tredje som sålt stageade själv. Klokt. För det mesta klarar man av det på egen hand. Här kan du läsa mina råd för hur man kan gå tillväga.

7. Till sist, hur nöjd är du med hur du bor idag?

  • 25% Jag behöver flytta av praktiska skäl
  • 24% Jag har det bra som det är, men det är alltid kul att drömma
  • 16% Jag flyttar inte, jag har hittat mitt drömboende!
  • 13% Jag skulle vilja flytta för att få ett trevligare boende
  • 8% Visst har jag det bra, men jag ger mig inte förrän jag har det bäst!
  • 3% Jag trivs, men vill ha något nytt att renovera
  • 1% Det är resan som är mödan värd – jag älskar att flytta vidare
  • 10% Annat, fyll i nedan (t ex ”Mycket nöjd men det gäller att hålla koll marknaden”, ” skulle vilja se slutpriserna för sålda objet”, ” Ska flytta om 10 år som pensionär”, ” När min inkomst förbättras kommer jag om det kommer något bättre vilja byta upp mig.”, ” jag trivs bra, men vill ha ett sommarboende”, ” Jag flyttar inte, jag har hittat mitt drömboende! Håller dock koll…kanske dyker det upp nåt ännu bättre”, ” vill flytta ifrån hyresrätt till bostadsrätt”, ” flytta från landet till stan”, ” Trivs mycket bra men måste flytta pga separation”, ” Har en onödigt stor bostad”…)

Kommentar: tidigare har man konstaterat att allt fler nöjessurfar bostäder. Här ser vi att nästan fyra av tio har det bra i sitt nuvarande boende, men är ändå tillräckligt drömmande eller perfektionistiskt lagda för att surfa bostäder en dag i Juni då man kunde gått ut och tittat på den underbara försommarens blomsterprakt och fågelsång istället…

Sammantaget, bland de 14 000 som svarade på denna enkät är det många som tror på budgivning och home staging som prishöjare och de vågar belåna sig högt för att realisera drömmen om ett bättre boende (som de egentligen inte ”behöver”).

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Twitter

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 49 andra följare

