bopriser

No guts, no glory

Folk brukar fråga mig: “är du botad nudå?”. Jag svarar ungefär: “Nämen, nuförtiden är det inte så farligt. Kollar bara bostadsannonser en-två gånger om dan”. En gång bostadsknarkare, alltid bostadsknarkare.

Något av det roligaste jag vet är att läsa “Nya grannar”-spalten i Mitt i Bromma. Där ser man vad husen som sålts senaste tiden gått för och vilka som sålt/köpt. Därigenom (plus lite lokalt skvaller) har jag kunnat följa en mediekändis (ja, det finns sådana i Bromma…) fantastiska bostadsaffärer under de senaste åren. Om man efter att ha läst min bok Hög på Hus tycker att jag lyckats bra med att köpa billigt och sälja dyrt, så är det bara förnamnet när det gäller hans kåkar. 2001 köpte han den lilla villan för 2,2. Sju år senare säljer han för 6,5 och köper i samma finanskristider en mycket större villa på ännu mer fashionabel adress för knappt 9,8. Helt rätt att växla upp till större när priserna är pressade. Stora hus faller mer än mindre (efterfrågan på instegsvillor är alltid lite större än efterfrågan på lyx) när börsen rasar. Fyra år senare säljs drömvillan för nästan 15 miljoner. Varje gång har det naturligtvis skett en del renovering, men låt mig gissa att det ändå blev en viss vinst över när senaste bostadsaffären innebar en prisuppgång från knappt 10 till nästan 15 miljoner samtidigt som en datavärdering som bara räknar upp värdet med den allmänna prisuppgången värderar det till 11 idag.

Sådana success-storys kan man upptäcka om man har gott minne och lusläser utdragen ur fastighetsregistret. Lärdom av hans historia: våga köpa större när alla är rädda för att köpa på en bostadsmarknad som skakar. Möjligt för den som överhuvud taget har råd att lägga mer på boendet och kan kosta på att råka ha oturen att sälja ännu sämre än den man köpte av. Som alltid, stor vinst kräver stor risk. No guts, no glory…

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Hög på Hus på Facebook

