Budgivning

Återträff med auktionsdjävulen

Image

Idag hade jag en mycket intressant upplevelse hos Kronofogden i Sundbyberg. 9.30 infann jag mig för  den exekutiva auktionen av en lägenhet i Norsborg. Jag var där för att bli intervjuad av SvD Näringsliv för en artikel om budgivning och hade tipsat dem om att ett avgörande ögonblick i min egen insikt om budgivningspsykologin inträffat just på en exekutiv bostadsauktion.

I min bok ”Hög på hus” skriver jag om hur jag blev snuvad på en funkisvilla i Ålsten vid en sådan tillställning där jag blev fullständigt besatt av auktionsdjävulen.

Jag gick över min budgetgräns, förbannad på att en gubbe i keps på främre raden höll på att sno drömbostaden mitt framför ögonen på mig. Vilket han till slut också gjorde.

Idag var jag tillbaka på brottsplatsen och kunde konstatera två saker:

1. Snabblån är satans påfund. Säljaren hade typ 5000 kr i obetalda SMS-lån och hade inte fått någon hjälp från konsumentvägledare (som kunde upplyst om att bolån på den obelånade lägenheten hade löst ut SMS-lånet). Hon tvingades sälja sin bostad för att betala tillbaka ockerlånet.

2. Det är svårt att fynda på exekutiv auktion. Usel marknadsföring (två-tre suddiga bilder på nätet, visning 10.30 en vardag, ingen som talar för objektet) och krånglig köpprocess (måste langa upp 25% handpenning i auktionslokalen direkt), motverkas av att budgivningspsykologin talar för att priset trissas upp i auktionslokalen.

Varför stiger priset så bra när det är en riktig auktion (till skillnad från ”accepterat pris” som mäklarna trasslat in sig i nu senast)?

Från forskningen inom ekonomisk psykologi kan man bland annat ta hjälp av följande nyckelbegrepp för att förstå sig på vad som händer i budgivarnas hjärnor minuterna innan det vinnande budet klubbas:

Förlustaversion – de som budar har investerat mycket tid och energi på att flytta in mentalt i bostaden, de har gjort den till sin. Vi upplever en förlust som starkare än en vinst, och där i auktionslokalen sitter vi nu och ska försvara ”vår” bostad från att tas ifrån oss av andra. I förlust-kontext tar man större risk än om dealen inramas som en vinst-situation. I budgivningen tar vi således större risker genom att våga bjuda mer  (än vad vi innerst inne känner det – objektivt sett – är värt).

Sunk cost – de som budar har inte bara investerat tid före budgivning, de har ju även fysiskt sett tagit sig till auktionslokalen och offrat en halv arbetsdag för detta. Ska det verkligen ha varit förgäves? ”Nä, nu lägger jag på 10 000 och höjer budet…” Att inte höja budet för att vinna är som att erkänna att man satsat på fel häst, och vi har väldigt svårt att erkänna misstag. Vi vill vara konsekventa med oss själva för att inte skapa dissonans mellan tidigare och kommande handling, och det mest konsekventa är att vara kvar i budgivningen…

Rivalitetforskning visar att budgivningen blir mer aggressiv när man har ett ansikte på motståndaren. Kan bero på att man inte vill ”tappa ansiktet”, men det kan också vara så enkelt att en konkret motståndare triggar någon form av primitiv rivalitetskänsla

Och då har jag inte ens talat om vinnarens förbannelse som handlar om att den som lägger högsta budet i en stor samling av budgivare (vars genomsnittsbud oftast är lägre än slutpris) per definition är den största optimisten i gänget. Den som betalar mer än alla andra var beredda till betalar alltså ett pris som det kan bli svårt att få igen direkt.

Mannen som köpte lägenheten gick dit med en förutbestämd gräns på 610 000. Han köpte den för 660 000.

Diskussion

One thought on “Återträff med auktionsdjävulen

  1. Hej, intressant läsning som vanligt på din blogg!

    Kan du utveckla dina tankar om accepterat pris som mäklarna trasslat in sig i?
    Om startpriset under auktionen på den aktuella lägenheten börjat under marknadspriset för området, så är det nog inte konstigt om budgivningen drar iväg, jmf. lockpriser som tidigare dominerade bostadsmarknaden.

    Hälsn Felipe

    Posted by Felipe | november 26, 2012, 10:42 f m

Kommentera

Beställ boken!

Köp den här!

Hur köper man billigt och säljer dyrt? Varför blev boendet en livsstil? Hur stabila är bopriserna egentligen?

Hög på Hus på Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Hög på Hus på Facebook

